PolMsg Fakty

Wiadomości z Polski

„Niezależna” strona Facebooka do sprawdzania faktów na temat COVID FactCheck.org finansowana 1,9 miliardami dolarów przez lobby szczepionek

Tak zwana „niezależna” strona sprawdzająca fakty, FactCheck.org, została sfinansowana 1,9 miliardami dolarów przez tę samą grupę lobbingową zajmującą się szczepionkami, którą ma sprawdzać.

Witryna jest partnerem Facebooka, którego artykuły są wykorzystywane do cenzurowania krytycznych głosów na platformie mediów społecznościowych. Na jej czele stoi były dyrektor CDC, co ponownie stanowi konflikt interesów.

Amerykański kongresmen Thomas Massie zwrócił uwagę na fakt, że projekt „sprawdzania faktów” dotyczący szczepień przeciwko COVID-19, prowadzony przez witrynę partnerską Facebooka, jest w rzeczywistości finansowany przez grupę, która posiada 1,9 miliarda dolarów w akcjach Johnson & Johnson. Na czele grupy stoi były dyrektor CDC.

Amerykański reprezentant Thomas Massie z Kentucky napisał w na Twitterze: „TUTAJ NIC NIE WIDAĆ… Były dyrektor CDC jest teraz dyrektorem generalnym fundacji, która finansuje program sprawdzania faktów dotyczących szczepionek FACTCHECK.org. Około 15% aktywów wspomnianej fundacji to akcje J&J. Błogosław swoje serce, jeśli uważasz, że factcheck.org jest bezstronnym źródłem informacji o szczepionkach” – kontynuował.

Na zrzucie ekranu z Factcheck.org załączonym przez Massie widać, że strona wyjaśnia, że jest to SciCheck „Projekt COVID-19 / Szczepienia jest możliwy dzięki dotacji z Fundacji Roberta Wooda Johnsona”, która, jak ujawnia, jest warta 53 501 dolarów.

SciCheck to sekcja strony internetowej FactCheck, która mówi, że „koncentruje się wyłącznie na fałszywych i wprowadzających w błąd twierdzeniach naukowych, które są wysuwane przez stronników w celu wpłynięcia na porządek publiczny”.

„Szczepionki przynoszą korzyści tym, którzy mieli COVID-19, w przeciwieństwie do postów wirusowych” – to tytuł innego niedawnego artykułu w SciCheck.

Odgałęzienie SciCheck – witryny FactCheck.org jest finansowane przez grupę o nazwie Robert Wood Johnson Foundation (RWJF).

CEO i prezesem RWJF jest Richard E. Besser, który prowadzi RWJF od kwietnia 2017 r. Biografia Bessera na stronie RWJF stwierdza „Besser jest byłym dyrektorem Centrów Kontroli i Zapobiegania Chorobom”.

Biografia Bessera wyjaśnia dalej, że pracował jako dyrektor „Biura Koordynującego ds. Gotowości na Terroryzm i Reagowania Kryzysowego” w CDC, a następnie dołączył do ABC News w 2009 r., gdzie był głównym dyrektorem ds. zdrowia i medycyny.

„Pełnił również funkcję dyrektora CDC od stycznia do czerwca 2009 roku, kiedy to kierował reakcją CDC na pandemię grypy H1N1”.

Warto też zapamiętać, że WHO sfałszowała pandemię H1N1 dekadę temu w imieniu lobby szczepionkowego.

FactCheck.org obronił się przed oskarżeniem przedstawiciela Massie o stronniczość, mówiąc: „Wbrew sugestiom Massie, Fundacja Roberta Wooda Johnsona – tak jak w przypadku wszystkich naszych sponsorów – nie ma kontroli nad naszymi treściami redakcyjnymi. Kropka.”

Massie nigdzie jednak nie mówi, że RWJF ma „kontrolę” nad treścią redakcyjną FactCheck.org. Powszechnie uznaje się, że strony zewnętrzne mogą wywierać wpływ na organizację w sposób bardziej pośredni, na przykład poprzez wymianę quid pro quo.

Warto również zauważyć, że FactCheck.org współpracuje z Facebook „od końca 2016 roku”, rzekomo w celu „szkodliwych kłamstw zamieszczonych na stronie social media”, zgodnie z tym co podaje University of Pennsylvania Almanac.

Podziel się z innymi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

cztery × 2 =